صفحات

جستجو در مندرجات کتاب

۱۳۹۶/۰۲/۱۹

(۱۱۲)



جای تعجب است که بسیاری از افراد تحصیل کرده در داخل یا خارج کشور به‌هیچوجه از کارخانه‌ها و مؤسسات تحقیق و بررسی دولتی که به آنها اشاره شد مستحضر نیستند. با آنکه هرگاه بخواهند از سنخ فکر و اوضاع اساسی کشورهای خاورمیانه آگاه شوند باید فعالیت‌های ما را در علم و صنعت به چشم بنگرند.

باید به این نکته توجه داشت که علاوه بر کارخانه‌های متعلق به دولت کارخانه‌های خصوصی و ملی بسیار در کشور ایجاد شده است که هنوز بسیاری از هموطنان ما و عده کثیری از خارجی‌ها از وجود آنها بی‌اطلاع هستند و مثلا نمی‌دانند معادن این کشور در چه حدودی بوسیله شرکت‌ها و موسسات خصوصی استخراج می‌شود.

بطوری‌که برآورد شده در حدود شصت درصد از تمام صنایع ایران به دست مؤسسات ملی و شرکت‌های خصوصی اداره می‌شود با وجود اینکه آمار صحیحی از کارخانه‌های موجود در ایران در دست نیست ولی بموجب اطلاعات حاصله عده زیادی از شرکت‌ها و مؤسسات خصوصی به صنایع گوناگون توجه کرده‌اند و مواد معدنی زیر بوسیله این شرکت های خصوصی استخراج می‌شود.

آنتی مونی (سنگی سرمه) - آرسنیک (زرنیخ) - بوکسیت (کلوخه طبیعی آلومینیم) - کرومیت (نمک اسید) - ذغال سنگ - فلز لاجورد - مس - گرافیت (سرب سیه ) - خاک سرخ - کااولین - سرب - منگنز - سنگ - شیشه – بلور کوهی - نمک - سیلیکا - گوگرد - قلع - تونگستون - فیروزه - روی.

محصولات طبیعی مختلف نیز بوسیله کارخانه‌های خصوصی و شخصی تهیه و آماده می‌شود که در حدود پنجاه قلم آن بطور نمونه ذکر می‌شود:

مشروبات غیر الکلی - مشروبات الکلی - خشکبار - خواربار بسته بندی شده - آرد - آرد برنج - قند - چای - روغن نباتی - غذاهای حیوانی - منسوجات - البسه - روکش کرومیت، فلزکاری - اثاث‌البیت فلزی - اثاث‌البیت چوبی - اثاث وملزومات اداری - صندوق فلزی - گاز نئون برای روشنائی - بخاری آب گرم - اجاق خوراک پزی - بخاری - موتور برق - تلمبه - آجر - کاشی - سیمان - میخ - پیچ و مهره - الکل صنعتی - مواد شیمیائی - مرکب - رنگ - سریشم - دارو - رنگ روغن نقاشی - شیشه - کاغذ - اجناس پلاستیکی - واکس کفش - صابون - چرم - یخ - الوار - تخته فیبری - کبریت - باطری - گاز اکسیژن - قوه برق - مواد پلاستيکی.

برای اینکه ذوق ابتکاری سرمایه‌گذاران خصوصی در صنایع و حِرف آشکار شود با مسرت مخصوصی یادآور می‌شوم که دوشرکت خصوصی ایرانی بمنظور ساختن محفظه‌های فولادین برای نگاهداری اسناد مهم و گاوصندوق‌های سنگین برای بانکها و سایر اثاثیه فلزی مختلف دیگر کارخانه مجهزی را به کار انداخته‌اند. وسایل کار جدید در پیشرفت و ترقی اقتصادی کشور اهمیت فراوان دارد و به نظر من یکی از نمودارهای پیشرفت آن است که معلوم شود آیا چنان‌که اینک در کشور ما مشهود است لوازم و اثاث و وسایل کار در خود کشور فراهم می‌شود یا از خارج وارد می‌گردد. تا چند سال پیش مدیرعامل کارخانهای که اینک ذکر آن رفت یک فرد آهنگر عادی بود و در نظر من این شخص نمونه بارزی از رشد و پیشرفت طبقه متوسط کشور است که قسمت عمده ترقی و تعالی کشور به فعالیت آنها بسته است.
 
روزی همین مدیرعامل اظهار داشت که تاکنون کسی نتوانسته است گاو صندوق‌هائی را که این مؤسسه ساخته است باز کند و بدان‌ها دستبردی زند و با لبخندی اضافه کرد که هنوز مردم کشور ایران به اندازه مردم مغرب زمین در امر شکستن صندوق‌های آهنی مهارت نیافته‌اند!