صفحات

جستجو در مندرجات کتاب

۱۳۹۶/۰۲/۱۹

(۱۴۲)



در سال ۱۳۳۹ از یک نوع قرص خوراکی که جدیداً در انگلستان ساخته شده و برای معالجه این مرض به کار می‌رود آزمایش به عمل آمده و نتیجه آن در ایران در مداوای این مرض رضایت‌بخش بوده است.

فراهم کردن دارو با قیمت ارزان یکی دیگر از هدف‌های سازمان شاهنشاهی است و در نیل به آن بوسیله لابراتوار های داروسازی خود در چند سال اخیر داروهائی ساخته است که به رایگان بین بیمارستان‌ها و درمانگاه‌های تابعه و پزشکان مجاز توزیع می‌کند و مازاد آنها را نیز به یک‌دهم بهای معمولی در بازار آزاد به فروش می‌رساند. همچنین داروهای عمده‌ای نیز از خارج خریداری می‌کند که مجاناً و یا با قیمت بسیار نازلی در اختیار نیازمندان قرار می‌گیرد. سازمان در ظرف سال داروهای موجود خود را به نحو شایسته‌ای بسته‌بندی می‌کند و بوسیله هواپیما و راه آهن و اتومبیل به مراکز سازمان در استان‌ها می‌رساند و از آنجا به نقاط دورافتاده کشور فرستاده می‌شود. این اقدام که بطور مداوم و روزافزون انجام می‌یابد مایه کمال خوشوقتی و مسرت خاطر من است.

هنگامی که کارخانه داروسازی که قبلا ذکری از آن رفت افتتاح شود امر تهیه داروی فراوان و ارزان به نفع مردم نیازمند و بیماران تهی‌دست به نحو شگفت‌آوری توسعه خواهد یافت.

سازمان برای رساندن بیماران بی‌بضاعت به درمانگاه‌ها و بیمارستان‌ها وسایل نقلیه رایگان دارد و علاوه بر آن از کمک‌های نقدی به بیماران مستمند و خانواده آنها فروگذار نیست و پزشکان را مجاناً به منازل بیماران اعزام می‌دارد و کودکان فقیر را تحت مراقبت پزشکی قرار می‌دهد. این سازمان اولین آموزشگاه پرستاری را با یک برنامه کامل سه ساله  تاسیس کرده است و دولت را در اجرای مقررات مربوط به استخدام کودکان در صنایع قالی بافی و نساجی یاری می‌کند و با تأسیس آموزشگاه‌های حرفه‌ای، فقرا و مردم ناتوان را به حرفه‌های مختلفی مانند نجاری - لوله‌کشی - آهنگری سر مسگری - مکانیکی - کارهای الکتریکی و کفاشی آشنا می‌سازد.

کمک به مادران فقیر و حمایت نوزادان و محصلین بی‌بضاعت نیز از وظایف مخصوص سازمان است چنان‌که در دانشگاه تهران خوابگاهی برای دانشجویان بی‌بضاعت که از شهرستان‌ها به تهران می‌آیند فراهم ساخته است.

بازدید زندانها و دلجوئی از زندانیان و دستگیری و مساعدت با آنان که مدت حبس آنها به سر آمده و تأسیس درمانگاه‌های مخصوص برای معالجه کسانی که به مواد افیونی و الکلی معتاد هستند قسمتی از برنامه کار سازمان است و علاوه بر کمک‌های مستقیمی که از طرف این سازمان به هزاران نفر از افراد معتاد می‌شود عده زیاد دیگری را به سایر مؤسسات و دوایر دولتی برای دریافت کمک مساعدت و راهنمائی می‌کند و بوسیله برنامه‌های رادیوئی و نمایش فیلم‌های آموزشی عموم مردم را به انجام خدمات اجتماعی تشویق و تحریض می‌نماید.

یکی از مؤسسات وابسته به سازمان شاهنشاهی خدمات اجتماعی سازمان خیریه والاحضرت اشرف است. این مؤسسه یک شیرخوارگاه و یک کودکستان، یک دبستان، یک دبیرستان، یک مدرسه هنرهای زیبا، یک کارگاه نساجی و یک درمانگاه دایر کرده و به کودکان بی‌بضاعت ومخصوصاً به مادرانی که وسیله نگاهداری فرزندان خویش را ندارند کمک می‌کند. مؤسسه دیگری که وابسته به سازمان شاهنشاهی است جمعیت ایرانی یونیسف (صندوق سازمان ملل برای تعاون کودکان) است. این جمعیت در توزیع شیرمجانی و کمک به اجرای برنامه‌های غذائی مدارس دولتی برای نیازمندان و کودکان و تربیت بهیاران کوشش فراوان مبذول می‌دارد.