صفحات

جستجو در مندرجات کتاب

۱۳۹۶/۰۲/۱۹

(۱۶۳)



میلیون‌ھا مردم روستائی این کشور دارای خصائص قابل تمجیدی هستند و از همه مهم‌تر میهن‌پرستی آنها است. کسانی که بادهقانان ما محشور بوده‌اند در این گفته هم‌داستانند که روستائیان ایران بالفطره مردمی باهوش و با سرعت انتقالند و برای فراگرفتن دقایق فنی و معلومات نوین شوق فراوان دارند. بزرگترین نشانه بارز میهن‌پرستی و از خود گذشتگی شهرنشینان ما به نظر من چیزی جز این نیست که دامن همت به کمرزده و مردم روستا را در این امور کمک نمایند تا دیری نگذرد که خود دھقانان بتوانند این وظائف را بی‌دستیاری دیگران در قراء خویش به موقع اجرا بگذارند.

در این فصل راجع به نیازمندی‌های هشتگانه کشاورزی یعنی اصلاح امر مالکیت ارضی، کارآموزی و راهنمائی‌های فنی، تهیه اعتبار کشاورزی با سود‌های مناسب ، افزایش مقدار آب شیرین در زمین‌های مزروعی، بهبود وضع کشت و بهره‌برداری، اتخاذ روش فنی برای جمع‌آوری و انبار کردن محصول و تسهیل و توسعه وسیله مواصلات روستائیان، توسعه تعلیم و تربیت معنوی و بدنی در قصبات و روستاهای کشور با تفصیل صحبت کردم و امیدوارم این نکته را واضح ساخته باشم که مسائل مورد ابتلای کشاورزی ما یک سلسله مسائل مبهم نیست بلکه می‌توان آنها را تقسیم و تفکیک کرد.

من از این علاقه و هیجانی که اینک در کشور من برای اصلاحات کشاورزی پدید آمده بسیار خرسندم ولی تنها علاقه و شوق به اصلاح کافی نیست بلکه باید وارد مرحله عمل و اقدام  و هر عملی که می‌شود بر اساس مطالعات دقيق و قطعی و از روی یک برنامه صحیح و عاقلانه و منظم باشد.

چشم دل من همواره به مردم کشاورز ایران نگران است و وقتی آینده آنها را به نظر می‌آورم دور نمائی بسیار دلپذیر و زیبا و پر از امید در برابر دیدگان باطن من گشاده می‌گردد.