صفحات

جستجو در مندرجات کتاب

۱۳۹۶/۰۲/۱۹

(۱۳۷)



وزارت کار قوانین و شرایط کار در کارخانه‌ها و مقررات مخصوص مربوط به استخدام زنان و کودکان را به موقع اجرا می‌گذارد. این وزارتخانه تشکیل اتحادیه‌های کارگری را تشویق و در مراکز اجتماع کارگران نظارت مخصوص می‌کند و نمونه این مراکز، مرکز کارگران اصفهان است که بطرز زیبائی ساخته شده و دارای کتابخانه و تالار سخنرانی و سینما و نمایش است و با وسایل کامل برای ورزش‌های مختلف مجهز است.

سازمان بیمه‌های اجتماعی کارگران تأمین آسایش آنها را در برابر از کف رفتن مزد به علت کبر سن و بیماری و تصادفات ناشی از کار و فوت نان آور خانواده بر عهده دارد و وزارت دادگستری مادران و کودکان را در کنف حمایت خود گرفته و برای جلوگیری از طلاق و تأمین عدالت اجتماعی و برکندن موجبات ظلم و ستم و توجه مخصوص به جرائم خردسالان اقدامات مفیدی انجام داده است. وزارت کشاورزی برای رساندن غذا به شاگردان دبستان‌ها با وزارت فرهنگ همکاری می‌نماید.

اقدامات فوق نمونه عملیاتی است که دولت برای تأمین حداقل خدمات اجتماعی بر ذمه دارد.  خود من و سایر اعضای خانواده‌ام نیز نسبت به مسائلی که مربوط به بهبود وضع اجتماعی است علاقه خاص داریم و این دلبستگی و علاقه را بوسیله پنج سازمان که به دستگاه سلطنت وابستگی دارند و هزینه اکثر آنها از طرف دولت و مردم و دستگاه سلطنتی تامین می‌شود به مقام بروز آورده‌ایم.

این پنج سازمان عبارت از : جمعیت شیر و خورشید سرخ ایران - بنیاد پهلوی - سازمان شاهنشاهی خدمات اجتماعی - انجمن حمایت مادران و کودکان و شورای شاهنشاهی ایجاد هم‌آهنگی در مؤسسات خیریه، است. ملکه ایران به نمایندگی من ریاست عالیه تمام این سازمان‌ها را دارد و خواهرانم شاهدخت شمس و شاهدخت اشرف بیشتر اوقات خود را صرف امور مهم و متنوع این خدمات اجتماعی می‌نمایند. درباره فعالیت این سازمان‌ها به شرح و تفصیل نخواهم پرداخت زیرا چیزی که بکلی در فکر من نمی‌آید خودستائی درباره این خدمات است و از همین جهت به سازمان‌های مذکور دستور داده‌ام وظایف خود را بدون هیچ گونه خودنمائی وھیاهوی تبلیغاتی انجام دهند.

سازمان شیر و خورشید سرخ که تحت نظارت و سرپرستی شاهدخت شمس پهلوی اداره می‌شود وجه تسمیه خود را از علامت شیر و خورشید که نشان رسمی پرچم ایران است گرفته است. همه می‌دانند که شیر و خورشیدی که بر پرچم ایران است به رنگ طلائی است ولی در این مورد به رنگ سرخ نشان داده می‌شود. نام جمعیتی که خدمات مربوط به آن را تعهد می‌کنند نیز از همین علامت اقتباس شده است.

این سازمان از نظر کمک‌های گرانبهائی که به آسیب دیدگان از زلزله انجام داده احترام و ارزش خاصی کسب کرده است. در طی سال‌های اخیر عده‌ای از هموطنان ما دچار قهر طبیعت شدند و چندین آبادی و دهکده در اثر زلزله شدید ویران و با خاک یکسان گردید و صدها نفر به هلاکت رسیدند، ولی شیر و خورشید سرخ ایران و مؤسسات خیریه داخلی و خارجی کمک‌های ذی‌قیمتی کردند که شاید  در سی سال پیش یعنی در آن زمان که وسایل ارتباطی و مواصلات ما در مراحل بدوی بود و برای خدمات اجتماعی سازمان‌های مجهز نداشتیم باور کردنی نبود.

جمعیت شیر و خورشید سرخ ایران در تهران یک مرکز مجهز مبارزه با سرطان دارد که گذشته از تمام وسائل و لوازم یک بیمارستان، دارای یک‌صد تخت‌خواب و دستگاه‌های کامل پرتونگاری و رادیوم تراپی است و اینک به صورت یک مرکز تحقیقات کامل در آمده و با سایر مؤسسات مشابه گیتی رابطه علمی برقرار ساخته است.