صفحات

جستجو در مندرجات کتاب

۱۳۹۶/۰۲/۱۹

(۱۵۳)



برای این منظور قانونی گذراندیم که به موجب آن میزان اراضی مزروعی که یک نفر و یا یک دسته مشترکا در مالکیت خویش دارند محدود شده است و هرچه اضافه بر آن داشته باشند باید به فروش برسد. دولت در این فروش ، کار دلال و واسطه را انجام می‌دهد، یعنی قطعات بزرگ املاک و اراضی را یک‌جا خریداری می‌کند و آنها را به قطعات کوچک تقسیم می‌نماید و با شرایط آسان به کشاورزان خرده مالک می‌فروشد. در بعضی موارد نیز ممکن است بجای پرداخت پول نقد سهام کارخانه‌های متعلق به دولت به مالکین داده شود تا به این طریق هم از فشار مالی که به دولت ناگزیر وارد می‌آید کاسته بشود و هم در امر انتقال کارخانه‌های دولتی به اشخاص و شرکت‌های خصوصی تسریع گردد. کشور ایران از لحاظ سیاسی و اقتصادی و اجتماعی بطور محسوس در حال پیشرفت و ترقی است و مردم کشور من بیش از این تحمل نخواھند کرد که ببینند عده معدودی مالک بزرگ بعنوان ارباب بر جان و مال و سرنوشت هزاران کشاورز که بسیاری از آنها در نهایت بینوائی زندگی می‌کنند مسلط باشند. از همین نظر علاوه بر تقسیم املاک خالصه و سلطنتی در نظر است که املاک وسیع اشخاص را هم تقسیم کنیم و هرچند قیمت عادلانه این املاک پرداخته می‌شود ولی به‌هیچوجه از این تصمیم عدول نخواهد شد. ملاکین بزرگ اگرچه ثروتمندند ولی عده آنها معدود است و می‌دانند که در برابر خواسته‌های اکثریت ملت تاب مقاومت نخواهند داشت.

دومین نیازمندی بزرگ ما در بهبود اوضاع زندگی روستائیان و بسط کشاورزی در ایران توسعهٔ تعلیمات روستائی است. در فصل بعد راجع به تعلیم و تربیت بطور کلی سخن خواهد رفت و در اینجا فقط به ذکر مسائلی که مخصوص به امر زراعت است پرداخته می‌شود. با آنکه آزاد ساختن کشاورزان از چنگال مالکین عملی ضروری و بجا است ولی یک کشاورز مستقل باید راه اداره امور خود را بخوبی بداند و چون کشاورزی در ایران روز به روز با وسائل و فنون نوین مجهزتر خواهد شد باید طرز به کار انداختن و نگاهداری ماشین‌های کشاورزی را فراگیرد و خلاصه آنکه کشاورزان ما باید به اقتضای زمان به امور اداری و کارهای فنی فلاحت کاملا آشنا باشند.

برای این منظور به بسط و توسعه تعلیمات کشاورزی در ایران توجه خاصی مبذول شده است ، چنان‌که در دانشکده کشاورزی کرج وابسته به دانشگاه تهران در حدود ۵۰۰ تن دانشجو به کسب تعلیمات نوین کشاورزی اشتغال دارند و برنامه‌ای را که دوره آن چهارسال است و طبق اصول جدید تدوین شده طی می‌کنند. دستگاه علمی این دانشکده که در نقطه‌ای بسیار زیبا و مصفا در چهل کیلومتری تهران بنا شده پیوسته رو به توسعه است تا بتواند گنجایش یک‌هزار تن دانشجو را داشته و وسائل تحقیقی علمی وعملی آن از ھر حیث فراهم باشد. گذشته از دانشکده کشاورزی کرج دانشکده کشاورزی شیراز نیز به کار تعلیم علمی و فنی کشاورزی مشغول و پیوسته در حال توسعه و تکمیل است.

امروز دوازده دبیرستان حرفه‌ای کشاورزی و در حدود ۲۰۰ دبستان روستائی داریم که در کلاس‌های پنجم و ششم آن به روستازادگان ما عملیات کشاورزی تعلیم می‌شود. امیدوارم بتوانیم تعلیمات ابتدائی و متوسطه کشاورزی را در ایران توسعه دهیم و در عین حال آموزشگاه‌های علمی کشاورزی نیز دایر نمائیم تا روستائیان کشاورز روش‌های نوین زراعت و اصول فنی و طرز اداره امور زراعتی را بدون در نظر گرفتن سن و سال و یا سابقه تحصیلاتی بیاموزند. تردیدی نیست که با این طریق حتی کشاورزان بی‌سواد هم می‌توانند طرز کار خود را بهبود ببخشند. این برنامه‌ها در اندک مدتی بوسیله تلویزیون یعنی تعلیمات سمعی و بصری نوین به مقام اجر گذاشته خواهد شد.