صفحات

جستجو در مندرجات کتاب

۱۳۹۶/۰۲/۱۹

(۱۰۳)



اخیراً برای استفاده از گاز طبیعی و سایر منابع خوزستان پنج طرح اساسی تهیه و تنظیم شده است که هر یک کمک بسیار مؤثری به اقتصادیات آن ناحیه خواهد نمود. طرح اول مربوط به استفاده از گاز بعنوان ماده خام برای ساختن کلورید و ساختن پلاستیک است که هم اکنون ظروف آن مورد استفاده تمام خانواده‌ها قرار گرفته و در وسایل خودرو و صنایع و سایر موارد مورد استعمال یافته است.

بزودی یک کارخانه پلاستیک‌سازی دائر می‌گردد که احتیاجات داخلی کشور را مرتفع و توجه سرمایه‌گذاران خصوصی داخلی و خارجی را به استعداد ناحیه خوزستان برای توسعه و عمران و ریختن سرمایه در آن جلب خواهد نمود.

طرح دوم هم  برای استفاده از گاز طبیعی در ساختن کود شیمیائی است. کشاورزی این استان احتیاج مبرم به کود شیمیائی بمقادیر زیاد دارد ولی در مرحله اول بايد دقیقاً معین شود که چه نوع کود برای اراضی آنجا مناسب است. از همین جهت برنامه‌های آزمایشی برای تهیه کود شیمیائی در سیصد قریه آن استان به موقع اجرا گذاشته شده و در ضمن مشغول تهیه طرح و نقشه ایجاد چندین کارخانه بزرگ کودسازی در این استان هستیم.

طرح سوم برای احیاء کشت و زرع نیشکر در خوزستان و تولید شکر در آن منطقه است. برای این منظور در حوالی شهر شوش که چندین قرن پیش پایتخت کشور شاهنشاهی ایران بود زمین مناسبی را با مساحت ده هزار هکتار مربع به کشت و زرع نیشکر بطور نمونه اختصاص داده‌ایم. برای درك میزان عظمت و وسعت این طرح کافی است گفته شود که نهر اصلی آن که بوسیله یک شرکت هلندی متخصص در ساختن ترعه احداث شده است برای کشتی‌هائی که در ترعه کار می‌کنند وسعت کافی دارد. در همین نقطه  کارخانه عصاره‌کشی نيشکر و کارخانه تصفیه شکر که سالیانه در حدود سی هزار تن شکر تصفیه شده سفید تولید خواهد نمود در شرف احداث است. 

طرح چهارم برای استفاده از قسمتی از نیروی برق پالایشگاه عظیم آبادان در امور عمرانی آن ناحیه است. به همین جهت اولین سیم انتقال نیروی برق قوی از آبادان تا اهواز کشیده شده و بدینوسیله نیروی کافی برق در مرکز استان خوزستان فراهم گشته است.

طرح پنجم از همه مهم‌تر است و آن مربوط به احداث سدی بر روی رودخانه دز (در نزدیکی شهر اندیمشک) است که در مسیر راه آهن سرتاسری ایران قرار دارد. در این نقطه در صددیم سدی که از بلندترین سدهای جھان خواهد بود احداث کنیم. ارتفاع این سد متجاوز از ۱۸۰ متر یا دوسوم بلندی برج ایفل پاریس خواهد بود. محل این سد در دره‌ای خواهد بود که از هرحیث مناسب است و نظیر آن درهیچ جای دنیا برای چنین منظوری یافت نمی‌شود.
 
دوطرف دره مزبور بقدری بلند و مستقیم و موازی و نزدیک به هم است که به عقیده متخصصین، مشیت خداوند تبارک و تعالی آن بوده است که بشر در آن محل سدی احداث نماید.

قسمت مهم عملیات این سد عبارت از حفر تونل‌هائی است که باید درمیان صخره‌های سخت طرفین سد احداث شود و بدین منظور کامیون سنگینی که در آن باطری‌های برق برای بکارانداختن مته حفر تونل قرار دارد روی منجنیق ملاصق با دیواره صخره قرار داده‌اند و وقتی با مته شروع به کار می‌کنند صدائی مهیب و خراشنده از آن برمی‌خیزد مانند آنکه چندین توپ ضد هواپیما با یکدیگر به شلیک بپردازند.