صفحات

جستجو در مندرجات کتاب

۱۳۹۶/۰۲/۱۹

(۱۶۰)



وقتی در جلو دیدگان کشاورز دو قطعه زمین مزروع که یکی بذر مرغوب و صحیح داشته و دیگری با بذرهای معمولی و نامرغوب زراعت شده قرار گیرد و تفاوت میزان محصول هر یک را مشاهده کند طبعاً به اهمیت تهیه بذر جوان و مرغوب پی خواهد برد و از همین جهت ازدیاد این‌گونه نمایش‌های محسوس بسیار ضروری است.

 پاره‌ای از اصولی که شرح آن رفت در عمل پرورش درخت میوه و پسته و بادام و نظایر آنها نیز باید به مقام عمل درآید زیرا هرچند در قرون گذشته ایران در عمل آوردن میوه شهرتی بسزا داشته است ولی در طرز کشت و پرورش میوه با توجه به ترقیات فنی باغبانی عصر امروز تغییری به وجود نیامده و مثلا در کشت انواع گوناگون میوه و استعمال کود و سمپاشی درختان اهمال شده و در نتیجه هر ساله هزاران تن از محصول باغستان‌ها از میان رفته است و با آنکه در ایران میوه‌های خوب با مقادیر زیاد تولید می‌شود ولی باز در بازار گاهی سیب و سایر میوه‌هائی که از خارج وارد می‌شود و به‌مثابه بردن زیره به کرمان است به چشم می‌خورد.

مواشی ما از نژاد بسیار عالی و اصیل است مثلا گوسفندان پر دنبه ایران دارای گوشت مطبوع و پشم عالی هستند و پشمی که برای بافتن قالی‌های گرانبها و لطیف به کار می‌رود از همین گوسفندها است که در شرایط سختی پرورش می‌یابند که موجب از میان رفتن گوسفندان سایر کشورها است.

باوجود آن هنوز باید نژادهای دیگری از مواشی و طیوری که در خارج از ایران پرورش یافته‌اند، در کشور خود تربیت کنیم چنان‌که هم اکنون به پرورش گله‌های گاو شیرده قهوه‌ای رنگ مخصوص کشور سوئیس پرداخته‌ایم و روز به روز بر خریداران مرغ امریکائی مخصوصا نوع  قرمز رنگ آن و تخم‌مرغ‌های درشت امریکائی که از تخم‌مرغ‌های ایران بزرگ‌تر است افزوده می‌شود. روستائیان ما دریافته‌اند که نگاهداری این مرغ‌ها برای آنها بامنفعت‌تر است. اما مواشی ومرغ‌های خانگی ما باید طبق اصول فنی تغذیه کنند و کشاورزان ما اهمیت کشت جو و چاودار و مخصوصاً شبدر را که هم موجب جلوگیری از شسته شدن خاک و هم برای تغذیه مواشی بسیار مفيد است دریابند. امروز دستگاه دامپزشکی بسیار مجهزی که به تمام نقاط کشور ایران سرکشی می‌کند ایجاد نموده‌ایم ولی شک نیست که برای مبارزه با بیماری‌ھا و انگل‌های حیوانی باید کوشش بیشتری مبذول داشت. وزارت کشاورزی و وزارت فرهنگ  و دانشکده‌های کشاورزی و دامپزشکی دانشگاه تهران و بنياد پهلوی و بانك عمران و بانک کشاورزی و بنگاه عمران وزارت کشور و اداره توحید اوزان و اجناس (استاندارد) وزارت بازرگانی به تحقیقات علمی و عملی در امور کشاورزی کشور و توسعه آن مشغولند و بعضی از مؤسسات خارجی که در فصل بعد ذکری از آنها خواهد رفت با مؤسسات ما در این خدمات همکاری و تشریک مساعی می‌کنند.

با وصف اقدامات فوق این حقیقت را نمی‌توان انکار کرد که کوشش‌هائی که در این مورد به عمل آمده نمی‌تواند اصول کشاورزی ایران را یک‌دفعه دیگرگون کند. زیرا اگر نباید به اعمال زور و فشار توسل جست طبعاً تغییر عادات کهن مخصوصاً در امر زراعت احتیاج به زمان دارد و یک سلسله تحقیقات علمی و فنی دامنه‌داری ضرور است تا معلوم شود چگونه می‌توان اکتشافات نوین و علمی مربوط به کشاورزی را با اوضاع و شرایط ویژه ایران منطبق ساخت و چون در کشور هزاران قریه و آبادانی موجود است تعميم وترويج نتايج حاصل از تحقیقات علمی در تمام آن قراء کاری آسان نیست. با اینهمه هر سالی که می‌گذرد دامنه عملیات ما در رشته تحقیقات کشاورزی وسعت و تنوع پیدا می‌کند.