صفحات

جستجو در مندرجات کتاب

۱۳۹۶/۰۲/۱۹

(۱۳۸)



یك خانه نمونه کودکان و یك پرورشگاه بزرگ حرفه‌ای نیز که گنجایش نگاه‌داری و تربیت یک‌هزار کودک بی‌سرپرست دارد بوسیله این جمعیت ساخته شده و مرکزی برای مبارزه با بیماری ریوی نیز تأسیس کرده است که روزانه بیش از دویست تن بیمار به آن مراجعه می‌کنند. در بیمارستان امدادی مجهز این جمعیت گذشته از معالجه و مداوای رایگان اشخاص، مجروحین حوادث تهران و اطراف آن را نیز در تمام ساعات شبانروز می‌پذیرد و بستری می‌کند.

یک بیمارستان کامل و مجهز نیز در شهر ری بوسیله این جمعیت در دست ساختمان است که به اندک مدتی به کار مشغول خواهد گشت. این جمعیت مرکز بزرگی برای حمایت مادران و کودکان و زایشگاه‌های سیار خانوادگی تأسیس کرده است که هر سال گروه بزرگی از مادران باردار را تحت مراقبت می‌گیرد و وسائل زایمان آنان و نگاهداری کودکان شیرخوار را فراهم می‌سازد.

تربیت پرستاران کارآزموده و مجرب نیز از وظایف ویژه این جمعیت است و برای اجرای این منظور یک آموزشگاه پرستاری بزرگ در شهر ری تاسیس نموده است که مدت ده سال است پرستاران فارغ‌التحصیل آن به بیمارستان‌های مختلف کشور اعزام شده و به خدمت مشغول گردیده‌اند.

همچنین در شهر اصفهان و شیراز در آموزشگاه‌های بهیاری جمعیت پرستاران برای خدمت در بیمارستان‌های وزارت بهداری و شیر و خورشید سرخ و سایر مؤسسات درمانی تربیت می‌شوند، و قریباً در شهرهای تبریز و رشت نیز آموزشگاه‌های بهداری تأسیس می‌گردد و امر تربیت پرستار در تمام کشور تعمیم خواهد یافت.

رویهم‌رفته جمعیت شیر و خورشید سرخ ایران دویست و نود و چهار مؤسسه کوچک و بزرگ در رشته‌های مختلف از پرورشگاه کودکان و بانک خون و درمانگاه و شیرخوارگاه و آسایشگاه مسلولین دائر ساخته و انبارهای امدادی آن در سراسر کشور آماده به کار است و با داشتن شبکهٔ مخابراتی تلفونی و تلگرافی با تمام نقاط کشور ارتباط مستقیم دارد و در پیش‌آمد حوادث نخستين مؤسسه‌ای است که از اوضاع آگاه شده و کمک‌های لازم را به محل حادثه می‌فرستد.
 
یکی از اقدامات بسیار نافع دیگر جمعیت تربیت جوانان برای انجام کارهای خیریه است و امروز هزاران تن از جوانان و سایر علاقه‌مندان به کارهای خیر عضویت شیر و خورشید سرخ ایران را پذیرفته و برای نشان دادن احساسات عالیه بشردوستی و تعاون و معاضدت  اجتماعی با کمال صمیمیت و رایگان به بهبود وضع مستمندان و ترفیه حال آنان می‌پردازند و مؤسسه را به شکل یک مکتب بزرگ برای خدمات خیریه و اجتماعی درآورده و روز به روز جنبه تربیتی آن را توسعه می‌بخشند.

هیئت کمک به آسیب‌دیدگان که از اعضای جمعیت تشکیل یافته است گذشته از امور امدادی و تهیه مسکن دامنه فعالیت خود را در امور عمرانی نیز توسعه بخشیده است چنان‌که برای آب مشروب بنادر عسلو، دیر و کنگان مستقیماً اقدام کرده و برای آب بنادر دیلم و لنگه و چابهار و شهر بستک نیز با کمک سازمان برنامه مبادرت نموده و قریباً لوله‌کشی آب بوشهر را از فاصله بیست و شش کیلومتری به پایان خواهد رساند. این هیئت در ناحیه زلزله دیدہ نهاوند سی و سه دهکده جدید ساخته و برای مردم آسیب دیده شهر لار نیز شهر تازه‌ای بنا کرده است که تا سال آینده با تأسیسات لازم به اتمام خواهد رسید.