صفحات

جستجو در مندرجات کتاب

۱۳۹۶/۰۲/۱۹

(۱۰۲)



-                    ماه پنجم (بهمن)
 تکمیل ساختمان یک درمانگاه و یک مرکز دامپزشکی، گشایش درمانگاہ دیگری بدست ملکه فرح، تکمیل طرح ساختمان جديد دانشگاه تبریز، تکمیل ساختمان یک کارخانه بافندگی در کرمان، افتتاح یک کارخانه آرد در تبریز، آغاز بهره‌برداری از ماشین جدید مقوا سازی کارخانه دخانیات دولتی تهران،نصب دستگاه‌های گیرنده راديو در پنج مرکز شوکی، توزیع ۱۶۰۷ قطعه سند مالکیت اراضی سلطنتی بین روستائيان بوسيله خودم و ملکه.

-                    ماه ششم (اسفند)
افتتاح یک بخش بیمارستان ۲۵۰ تختخوابی در کوی فقیرنشین شهر تهران ، تکمیل ساختمان پنج درمانگاه در شهرهای مجاور راه آهن و یک بیمارستان یکصد تختخوابی، آغاز ساختمان یک آسایشگاه مسلولین و یک درمانگاه، پایان ساختمان دوباب پرورشگاه دیگر، احداث یک آزمایشگاه کوچک تحقیق و بررسی صنعتی در شهر کرج، به کار افتادن سه کارخانه جدید برق در شهرهای دیگر، آغاز لوله‌کشی در یک شهر، برقراری ارتباطات رادیوتلفنی مستقیم بین شهر زاهدان و شهر مشهد و بین تهران و شهر فسا، تکمیل لوله‌کشی شهر ری، توزیع اسناد مالکیت اراضی خالصه تقسیم شده بین کشاورزان، افتتاح یک کارخانه جدید تصفیه شکر در شهر اهواز و پل بزرگ جدید خرمشهر و ایستگاه تلویزیون آبادان بوسیله خود من، افتتاح اولین خط مسافربری دریائی بین ایران و اروپا.

 علاوه بر طرح‌های مذکور طرح‌های متعدد دیگری هم در دست اجرا است که از جمله سازمان عمران خوزستان است  در این استان برای تهیه و اجرای طرح‌های عمرانی چند تن از مشاورین وابسته به یکی از شرکت‌های مشاور بزرگ آمریکا را استخدام نموده‌ایم. این شرکت مشاور تحت ریاست آقایان داوید لی لیانتال و گوردون کلاپ اداره می‌شود. این دو نفر مؤسسهٔ دره تنسی آمریکا را اداره کرده و در نتیجه موفقیت‌های عظیم خود شهرت و معروفیت بسزائی کسب نموده‌اند و عملی را که در ایران انجام می‌دهند تا حدی با کارهائی که در امریکا کرده‌اند مطابقت می‌کند، زیرا نقشه‌ها و طرح‌هائی برای امور متنوعه و بهم پیوسته عمرانی یک ناحیه وسیع که از نظر منابع طبیعی ثروتمند است تهیه می‌نمایند. استان وسیع خوزستان در چندین قرن پیش بسیار حاصل‌خیز بود و محصولات فراوان از قبیل نیشکر و گندم و سایر غلات داشت که در کشور شاهنشاهی ایران مورد نیاز بود. کم کم در اثر تاخت و تازهای پی در پی مهاجمین بسيارى از دستگاه‌هائی که برای آبیاری در آن ناحیه ساخته شده بود جز در یکی دو نقطه رو به خرابی رفته و امروز بقایا و آثار آن دیده می‌شود.
 
از طرف دیگر نظر به شسته شدن سطح خاک و وجود نمک در زمین که در هنگام فراگرفتن آب سطح فعلی را شوره‌زار می‌کند، برای کشت و زرع بعضی از غلات و نباتات نامناسب گشته و با مرور زمان کشاورزی آنجا رو به زوال نهاده و تا حدی خالی از سکنه گردیده بود.
خوزستان دارای رودخانه‌ها و کوه‌ها و دشت‌های وسیع و منابع سرشار نفت است. تصفیه خانه بزرگ آبادان وچاه‌های نفت که به این تصفیه خانه مرتبط است در این استان واقع شده ولی آب رودخانه‌ها که نماینده نیروی عظیم برق است هدر می‌رود و مقدار زیادی گاز طبیعی نیز که از چاه‌های نفت خارج می‌شود، در فضا پراکنده شده و ضایع می‌گردد. در سابق وسیله‌ای برای استفاده از گازهای طبیعی که محصول فرعی نفت است در این ناحیه موجود نبود و ذخیره و حمل آن هم میسر نمی‌شد و ناگزیر چنان‌که در میدان‌های نفت آمریکا هم معمول است آن را می‌سوزاندند و با اندک تعمق واضح می‌شود که قسمتی از منابع پرارزش و گرانبهای ما بدین ترتیب متأسفانه از دست می‌رفت و بدون اینکه فایده‌ای از آن عاید شود ضایع می‌گردید.