صفحات

جستجو در مندرجات کتاب

۱۳۹۶/۰۲/۱۸

(۱۰۰)



من مثل آن انگلیسی که خواندن مجله اقتصادی را در تختخواب بر تمام لذات دیگر ترجیح می‌دهد به راه مبالغه نمی‌روم ولی مهمترین لذات را در آن می‌دانم که با مسائل دشوار دست و پنجه نرم کنم و در آنوقتی که دیگران از مقابله با آنها احساس ملالت می‌کنند با آنهاروبرو باشم و بر دشواری‌های ناشی از آنها فائق آیم.

راستی آن است که آرزوهای طبع من آنگاه برآورده می‌شود که درامر احیای کشور و تجدید بنای آن به آزمایش پرداخته و به نتیجه مثبت برسم و امیدوارم که خوانندگان این کتاب همین احساسات را داشته باشند.

جای تردید نیست که در پیرامون پیشرفت اقتصاد در کشورهائی‌که تازه قدم در راه توسعه و ترقی نهاده‌اند مطالب کلی و فرضیه‌های مبهم که خواندن آنها برای خواننده موجب کسالت می‌شود به رشته تحریر درآمده است ولی از طرف دیگر باید این حقیقت بارز را تصدیق کرد که ارزش و اهمیت هر طرح معین و سودمندی را نمی‌توان از روی ظاهر درخشنده و پر رنگ و نگار تشخیص داد.

مثلا برای اداره امور کشورى در عصر امروز بايد مالیات‌های عادلانه و منصفانه‌ای وضع و به طریق صحیح آن را جمع‌آوری نمود. برخی از اشخاص مدعی هستند که دولت من آنطور که باید و شاید مالیات‌ها را جمع آوری نکرده است و متأسفانه این شکایت هم وارد است زیرا آشفتگی اوضاع اداری و عدم لیاقت و وضع مراجعه به پرونده‌های مالیاتی موجب دشواری‌های فراوان درامر وصول مالیات شده است.

اخیراً وزارت دارائی با کمک متخصصین خارجی کتابچه راهنمای بسیار جالبی برای رفع این دشواری‌ها تهیه و تدوین نموده است. این کتابچه که دارای جلد چهار رنگ و شیرازه پلاستیکی و عکس‌های متعدد و نقشه‌های دقیق برای ساده کردن کارها است بطوری نگاشته شده است که اشخاصں غیروارد به امور نیز می‌توانند مطالب آن را درک کنند.

دربارهٔ مالیات‌های ارضی در این کتابچه اصولی ذکرشده است که چهل درصد از تشریفات اداری و شصت درصد از حجم پرونده‌های مالیاتی را تقلیل می‌دهد و روی‌ هم راهنمای بسیار عملی و مفيدى است. با وصف آن اطمینان دارم که بسیاری از اشخاص که از بدی وضع وصول مالیات شکایت می‌کنند از مطالعه آن احساس خستگی و کسالت خواهند نمود.

سخنان نغز و فریبنده در مورد تجدید سازمان یک ملت هرگز جای کارهای منظم و متوالی را نمی‌گیرد و برای فهم مسائلی که کشورهای تازه به راه ترقی افتاده در راه پیشرفت و توسعه کشور با آن مواجه‌اند باید فکر و عقل را به کار انداخت و این ورزش و آزمایش مغزی نه تنها زحمتی ندارد بلکه بسیار طرب‌انگیز و فریبنده است.

برای نشان دادن رویه‌ای که برای رشد و نمو کشور اختیار شده و مورد علاقه فراوان من است و برای تشریح طریقه ای که عقاید و نظرات من به مقام عمل درآمده است مناسب آن است که در یک مدت معین از زمان در کشور به عمل آمده شرح داده شود و از این نظر بعضی از فعالیت‌هائی که برای توسعه اقتصادی و اجتماعی ایران در طی مدت شش ماهه دوم سال ۱۳۳۸ به عمل آمده است بطور فهرست در اینجا ذکر می‌شود: