صفحات

جستجو در مندرجات کتاب

۱۳۹۶/۰۲/۱۸

(۹۶)



در نزدیکی فرودگاه عظیم بین‌المللی تهران که بسال ۱۳۳۷ هجری تکمیل گردیده هنوز کاروانهای شتر از قراء و قصبات کالاهای مختلف به تهران می‌آورند ولی همین فرودگاه از فرودگاه‌هائی که در آمریکا و اروپا ديده‌ام به مراتب کامل‌تر و با وسائل جدیدہ مجھزتر است و حقاً هم باید چنین باشد زیرا مدت‌ها است، تهران یکی از ایستگاه‌های مهم راه‌های هوائی بین‌المللی اروپا و خاوردور و مرکز شبکه ارتباطات هوائی داخله کشور گردیده است.

از طرف دیگر روز به روز علاقه مردم به مسافرت با هواپیما بیشتر می‌شود و میزان آمد و رفت هواپیماها از سال ۱۳۳۲ تا سال ۱۳۳۷ در حدود ده برابر افزایش یافته است. در بعضی از خطوط هوائی به علل اقتصادی و از نظر سرعت و اطمینان هواپیماهای آخرین سیستم به کار انداخته‌ایم و در نیروی هوائی خود نیز از هواپیماهای جت استفاده می‌کنیم، زیرا هواپیمای جنگنده پیستون‌دار که در دوران جنگ دوم جهانی بکار می‌رفت هم اکنون، متروک و قابل استعمال نیست.
 
امروز تهران دارای جدیدترین کارخانه شیرپاستوریزه است که نظیر آن در خاورمیانه دیده نمی‌شود و این مؤسسه نسبت به ظرفیت خود از مجهزترین کارخانه‌های جدید جهان است. البته ممکن بود کارخانه‌ای از نوع کهنه‌تر برای این کار تهیه کنیم، ولی کارخانه فعلی از لحاظ بهداشت مطمئن‌تر و از حیث کار دقیق‌تر و با سایر اقدامات عمرانی و توسعه‌ای که در برنامه ما است متناسب‌تر است.

بیمارستان نمازی در شیراز نه تنها یکی از مجهزترین بیمارستانهای جدید است، بلکه بنا به گفته یکی از امریکائیانی که در امور بیمارستان تخصص دارد سرآمد بیمارستان‌های خاورمیانه است. کشور ایران که موطن ابن‌سینا پزشک بزرگ است که قرن‌ها پیش در ایران کشور می‌زیسته ممکن بوده با توجه آثار تاریخی بیمارستان‌ را با اسلوب قدیم طراحی و بنا کند ولی امروز یک چنین بیمارستانی برای خدمت به مردم متناسب نبود. همچنین برای ما میسر بود از داروهای قدیمی استفاده کنیم اما بجای آن سازمان خدمات اجتماعی شاهنشاهی جدیدترین انواع داروهای خارجی و آنتی‌بیوتیک‌ها را در دورترین شهرها و قصبات کشور بین نیازمندان توزیع می‌کند.

كالسکه و درشکه تا دوران جنگ دوم جهانی از وسايل متداول حمل و نقل در شهر تهران بود. ولی امروز در حدود ده هزار اتومبیل کرایه در پایتخت کار می‌کند.

در سال ۱۳۳۸ عده زیادی اتوبوس دو طبقه از همان نوعی که در شهر لندن کار می‌کند در خیابانهای تهران به کار انداخته شده است و امروز پایتخت کشور ما که می‌گفتند از کشورهای عقب افتاده است چنان بسرعت توسعه می‌یابد در فکر آن هستیم که راه آهن زیرزمینی در آن احداث کنیم.

در نواحی روستائی کشور ما قرن‌ها است که الاغ، همان حیوان بردبار و صبور، تنها وسیله حمل ونقل بوده است و حتی یک‌بار دیدم که مردی بر الاغ سوار و در ضمن حرکت مشغول مطالعه کتابی است و این کار را هنگام راندن در اتومبیل نمی‌توان انجام داد. هرچند از اینکه تعداد الاغ بتدریج در مزارع ما کم می‌شود متأسفم، ولی امروز روستائیان به اتومبیل های جیپ علاقه پیدا کرده‌اند و از همین جهت کارخانه بزرگی در ایران برپا کرده‌ایم تا قطعات و اجزاء جیپ را که از خارج وارد می‌شود سوار کنند و اینك صدها اتومبیل جیپ در اختیار هموطنان قرار گرفته است. در آتیه متدرجاً قطعات و آلات جیپ را هم در ایران ساخته و آخرین نمونه آن وسیله نقلیه را در داخله تهیه خواهیم نمود و ممکن است چند کارخانه معظم اتومبیل‌سازی گیتی کارخانه‌ای برای همین منظور در ایران احداث نمایند.

یک کارخانه جدید نیز برای ساختن و مرمت لاستیک در ایران تأسیس شده است.