صفحات

جستجو در مندرجات کتاب

۱۳۹۶/۰۲/۲۰

(۲۳۶)



همکاری‌های فنی که در منطقه سازمان پیمان مرکزی به عمل می‌آید منحصر به استفاده از نیروی اتم نیست بلکه سازمان مزبور طرح‌های کمک فنی مختلفی را مخصوصاً در کارهای کشاورزی و فرهنگی و بهداشت عمومی و امور مختلف دیگر مانند بازرگانی و جلب سیاحان به مقام عمل درآورده است. بعضی از این طرح‌ها بوسیله کمک کشورهای غربی عضو سازمان به مرحله اجرا رسیده است. چنان‌که مثلا امریکا برای نظافت و جلوگیری از بیماری‌های حیوانات در منطقه سازمان یک‌نفر مشاور اعزام داشته و انگلیس‌ها سی و سه هزینه تحصیلی برای دانشجویان این منطقه که در رشته دامپزشکی تحصیلات عالیه خواهند کرد اختصاص داده‌اند.

به نظر من در میان این طرح‌های مختلف آنهائی بیشتر قابل توجه است که برای اعضاء سازمان مجال همکاری و معاضدت با یکدیگر را فراهم می‌سازد. مثلا کشورمن با کمال میل درخواست دولت ترکیه را پذیرفته و دو نفر از مطلعین ترک را در امر پرورش نهال پسته و دفع آفات آن تعلیم داده است. کشور ایران نیز برای اجرای طرحی دیگر از کشور ترکیه تقاضا نموده است که طریق علمی طبقه‌بندی خشکبار را به ما بیاموزد. همچنین کشور پاکستان آخرین طریقه فنی مبارزه با آفت سن را که به محصولات خسارت بسیار وارد می‌کند به کشورهای عضو سازمان می‌آموزد.

امیدوارم روزی که کشورهای خاورمیانه عضو سازمان پیمان مرکزی به مرحله بلوغ کامل علمی و فنی برسند این‌گونه همکاری افزایش باید و همین معاضدت اجتهاد علمی و رشد غنی آنها را تسریع کند.

گذشته از این مقاصد و برنامه‌های مربوط به صلح و سلم، سازمان پیمان مرکزی بیشتر نسبت به مسئله دفاع توجه مستقیم دارد. ما از بیان این حقیقت احساس هیچ‌گونه شرمساری نمی‌کنیم بلکه این نکته را مایه مباهات خود می‌دانیم که در راه آزادی دست به دست یکدیگر داده‌ایم. سازمان ما در سازمان ملل متحد به ثبت رسیده و فعالیت‌هائی را که در تأمین و پشتیبانی از صلح داریم به اطلاع آن سازمان و جهانیان می‌رسانیم و حتی دوستان کمونیست ما هم تازه متوجه شده‌اند که پیدا کردن دلیلی بر اینکه سازمان پیمان مرکزی توطئه‌ای نظامی و تجاوزکارانه و موجب تهدید صلح و آرامش خاورمیانه است بسیار دشوار است.

بموجب دستور عمومی شورای عالی سازمان پیمان مرکزی، امور مربوط به دفاع و امنیت به سه سازمان فرعی محول شده است. سازمان اول گروه نمایندگان دائمی نظامی است که ازاواخر سال ۱۳۳۸ متوالیاً در آنکارا مشغول انجام وظیفه بوده است. این گروه از نمایندگان عالی‌رتبه ارتشی کلیه کشورهای عضو سازمان پیمان مرکزی و کشورهای متحده امریکا تشکیل گردیده است و طرح‌های نظامی کشورھای عضو سازمان رامورد رسیدگی دقیق قرارمی‌دهد و نقشه‌هائی را که متوالیاً بوسیله هیئت مشترک طرح‌های نظامی تهیه و تنظیم می‌شود مطالعه و بررسی می‌نماید. تا آنجائی‌که اطلاع دارم در تاریخ کشورهای عضو سازمان پیمان مرکزی این گروه نخستین دسته‌ای است که تاکنون برای همکاری نزدیک و مستمر در امر دفاع و امنیت دسته‌جمعی در این منطقه تشکیل یافته است.دومین سازمان فرعی سازمان پیمان مرکزی که مربوط به دفاع و امنیت می‌باشد سازمان کمیته ضد خرابکاری است. من به بعضی از عملیات عجیب و بداندیشانه‌ای که در جنگ رادیوئی در خاورمیانه پیش آمده اشاره ای کرده‌ام و این سازمان فرعی مقابله با این عملیات تخریبی و نظائر آن را نیز وجهه همت خویش قرار می‌دهد. سازمان فرعی سوم عبارت از کمیته ارتباطات می‌باشد که وسایل مؤثر و سریعی برای مبادله اطلاعات بین کشورهای عضو سازمان در مسائل مربوط به امنیت منطقه در اختیار اعضاء قرار می‌دهد.