صفحات

جستجو در مندرجات کتاب

۱۳۹۶/۰۲/۲۰

(۲۳۷)



با آنکه سازمان پیمان مرکزی مانند سازمان پیمان اتلانتيك شمالی پیشرفت نکرده است ولی باز پیشرفت‌های آن مخصوصاً در طی دوسال اخیر قابل توجه بوده است و در بعضی از موارد دامنه فعالیت‌های آن از سازمان پیمان اتلانتیک شمالی بیشتر وسعت داشته است، چنان‌که در پیشرفت اقتصادی کشورهای این منطفه ایجاد هم‌آهنگی نموده و با اجرای برنامه‌های همکاری فنی و علمی به حل بسیاری از دشواری‌های عملی توفیق یافته و ذوق و استعداد فنی مردم این سرزمین را پرورش داده و پایه‌های ترقیات سریع آینده را استحکامی دیگر بخشیده است و در مسائل مربوط به امنیت برای مقابله با کوشش‌های مداوم تخریبی که به زعم کمونیست‌ها از اصول «همزیستی مسالمت‌آمیز» به شمار می‌رود طرح‌های دقیقی تهیه و تنظیم نموده است. همین‌طور برای مقاومت در برابر تجاوزات علنی و احتمالی نسبت به این بخش گیتی طرح‌های مفصلی تهیه نموده و پاره‌ای از آنها را در مانورهای متعدد نظامی زمینی و دریائی و هوائی مورد آزمایش قرار داده است.

در قسمت تصمیمات و نقشه‌های ستاد و تمرینات نظامی، کشورهای عضو سازمان بطور کلی، با یکدیگر هم‌آهنگی دارند و مانند دوستان و برادرانی که همه شیفته آزادی هستند و از هر دسیسه و توطئه‌ای که صلح را به خطر اندازد بیزاری دارند کار می‌کنند.

درطی چند سال اخیر نیروی نظامی کشور ایران پیشرفت‌های شایانی کرده و بنیه جنگی سربازان چندین برابر شده و سرعت عمل و قابلیت آنها بمراتب افزایش یافته است. ما به تعلیم و تربیت در ارتش اهمیت بسیار می‌دهیم و بسیاری از افراد روستائی که به خدمت ارتش وارد شده و سواد نداشته و به هیچ حرفه‌ای آشنا نبوده‌اند در پایان خدمت خود با معلوماتی که در زندگانی عصر امروز در محیط دموکراسی مورد نیاز آنها است خارج شده‌اند.

اخیراً با منظور آگاهی و آشنائی مردم از طرز کار ارتش در سراسر کشور مردم را به بازدید و مشاهده مراکز نظامی دعوت کرده‌ایم و هزاران خانواده ایرانی فرزندان خود را در هنگام تعلیم و آموزش دیده‌اند و نتیجه این عمل بسیار رضایت‌بخش بودہ است.

سازمان ژاندارمری که با ارتش ارتباط نزديك دارد برای بسط نظم و امنیت در نواحی روستا تشکیل یافته است. اين سازمان در زمان پدرم برای استقرار نظم در نقاط مختلف کشور خدمات پرارزشی را انجام داد و امروز نیروئی است که از یک‌هزار افسر و سی هزار ژاندارم تشکیل پیدا کرده و در بیش از ۲۰۰۰ نقطه دوردست این کشور مستقر و در معابر کوهستانی نقاط تقاطع جاده‌ها و سایر نواحی بعید و دور از یکدیگر ایستگاه دارد که در هرکدام، از شش تا هیجده نفر ژاندارم مشغول انجام وظیفه هستند. این ژاندارم‌ها در واقع مجری قانون و نگاهبان انتظامات در سراسر کشورند و وظائف آنها حراست و تعقیب راهزنان وقاچاقچیان و قاتلین و فراریان از خدمت نظام وظیفه و سایر بزهکاران و اجرای احکام دادگستری مانند بازداشت و نظائر آن است و وظائف دیگری نیز از قبیل جلوگیری کشت خشخاش و نظارت در کوچ ایلات به آنها محول است. حوزه مأموریت ژاندارم‌ها تقریباً هشتاد درصد از کلیه ایران است که سه چهارم جمعیت بیست میلیونی این کشور در آن زندگانی می‌کنند. سازمان ژاندارمری شبکه رادیوئی مجهزی در اختیار دارد که بوسیله ایستگاه‌های ثابت و سیار خود بین تهران و دورترین نقاط کشور ارتباط سریع برقرار می‌سازد و هم اکنون مشغول مجهز ساختن این افراد با اسلحه سبک و سایر تجهیزات ضروری مانند هلیکوپتر و غیر آن هستیم.