صفحات

جستجو در مندرجات کتاب

۱۳۹۶/۰۲/۲۰

(۲۱۷)



یکی دیگر از وسایل کار، یک کشتی بزرگ است که ویژه عملیات حفاری است و در آن ماشین آلات و لوازم مولد برق و تلمبه و قفسه‌های جای لوله و حوضچه‌هائی برای جمع آوری گل ولای و انبار ملزومات و اطاق‌های مسکونی ملوانان ساخته شده و مرکز عملیات ساختمانی سکوهای حفاری است که پایه‌های آنها بر سطح خلیج کار گذاشته شده است. روی این سکوها یا جزیره‌هائی که به دست آدمی ساخته شده منجنیق‌های حفاری و سایر ماشین‌های مورد احتیاج نصب گردیده است. این کشتی مخصوص حفاری‌های اکتشافی است، زیرا می‌توان آن را از محلى به محل دیگر منتقل نمود.

سکوهای حفاری برای استخراج نفت است که نه تنها با کشتی حفاری مرتبط است بلکه بوسیله کشتی‌های کوچک‌تر و هلیکوپتر نیز می‌توان بآسانی به آنها دسترسی یافت و اگر در یکی از این سکوها عملیات حفاری به نفت برسد، می‌توان نفت آن را بوسیله لوله‌های زیردریائی به ساحل خلیج آورد. هزینه حفر هر چاه اکتشافی در دریا روزی ۱۵،۰۰۰ دلار است و چون معمولا حفر چاه در مدت ده ماه که شبانروز در آن کارکنند طول می‌کشد پس جمع هزینه حفر هر چاه در حدود چهار و نیم میلیون دلار خواهد بود. البته برما و شرکای شرکت آمریکائی ما پوشیده نیست که ممکن است عملیات حفاری چندین سال بدون حصول نتیجه به طول انجامد، ولی کار استخراج نفت در تمام نقاط گیتی کاری است که احتمال ضرر آن بسیار است و هر کسی قدم دراین راه می‌نهد باید دارای همان اعتقاد جازمی باشد که پیش‌قدمان استخراج و کشف نفت ایران در سال ۱۹۰۸ داشتند و به نیروی همان اعتقاد بر تمام دشواری‌ها و موانع غالب آمدند. ما نیز حاضریم که مساعی خود را در این راه دنبال کنیم و هیچوقت یأس به دل راه ندهیم.

باید به خاطر داشت که در عین حال که صنعت نفت خود را در نقاط بکر و دست‌نخورده کشور توسعه می‌دهیم فعالیت‌های مهم خود را در آبادان که از مراکز بی‌نظیر نفت جهان است ادامه خواهیم داد. آبادان نه تنها بزرگترین پالایشگاه نفت گیتی و یک مرکز عظیم صنعتی است بلکه شهری است که دارای محیط ویژه خویش است و جمعیتی در آن گرد آمده است که تا آنجا که اطلاع دارم نظیرش در هیچ یک از نقاط گیتی یافت نمی‌شود.

کسانی که برای سیاحت و آشنائی با تاریخ و فرهنگ کهنسال ما به ایران می‌آیند به آبادان نیز سفری خواهند کرد و شک نیست که تماشای ایران بدون دیدن آبادان کامل نخواهد بود. آبادان و تهران بوسیله راه آهنی که قطارهای آن به آخرین وسایل تهویه مجهز است به یکدیگر متصل و خط هوائی نیز بین این دو شهر موجود است و برای کسانی که به آبادان می‌روند مجال و وسایل سریع هست که آنان را به سایر نقاط خوزستان ببرد و طرح‌های بزرگی عمرانی ما را که در آن منطقه در شرف اجرا است و شرح آن در فصل هفتم داده شد مشاهده کنند. ایرانیانی که به کشور خویش و پیشرفت آن علاقه‌مندند نیز مسافرت به این شهر و منطقه خوزستان را بسیار سودمند و جالب و دلپذیر خواهند یافت.

آبادان مرکز تولیدات صنعتی عظیم است و آدمی در آنجا احساس می‌کند که از محیط این شهر فعالیت و کار ثمربخش جوش می‌زند. شهر آبادان از روی نقشه صحیحی بنا شده است بطوری‌که پالایشگاه عظیم نفت در وسط آن قرار گرفته و در کنار آن رودخانه پرآمد و شد کارون و صفوف خانه‌های مسکونی در کمال زیبائی به چشم می‌خورد. آبادان را می‌توان یکی از شهرهای بین‌المللی شمرد زیرا در این شهر مردم کشورهای مختلف گیتی برای کار معامله گرد آمده‌اند و کشتی‌های ملل جهان همیشه در لنگرگاه‌های آن صف کشیده و برای همه اقطار گیتی مواد گوناگون نفتی حمل می‌کنند و ملوانان و کارکنان آن نیز در شهر آبادان به استراحت می‌پردازند. در خیابان‌های زیبای آبادان انسان به مدیران و متخصصین و کارمندان و کارگران و خانواده‌های آنها و دختران ایرانی و انگلیسی و امریکائی و فرانسوی و هلندی وسایر مللی که در اداره‌ها کار می‌کنند برخورد می‌کند. اخیراً برنامه تبدیل کارمندان خارجی به ایرانی آنقدر پیشرفت کرده است که امروز بیش از ۳۰۰ تن کارمند خارجی وجود ندارد و این افراد و خانواده‌های آنها نیز به این شهر صنعتی جنبه بین‌المللی مخصوص داده‌اند.