صفحات

جستجو در مندرجات کتاب

۱۳۹۶/۰۲/۲۰

(۲۳۸)



ژاندارمری رابط مستقیم بین روستائیان و دولت مرکزی است و به همین جهت سخنی که در میان مردم زبانزد است مصداق پیدا می‌کند که می‌گویند «ژاندارم صالح علامت دولت صالح و ژاندارم فاسد مظهر دولت فاسد است». خوشبختانه اکثر افسران و افراد ژاندارمری مردمانی شجاع و درست کارند و از همین جهت میل دارم کسانی که از گوشه خانه خود بیرون نرفته و زبانشان به عیب‌جوئی می‌گردد ماهی چند با این مأموران در ایستگاه‌های دوردست زندگی کنند و چیزی از وظیفه شناسی دشوار آنها دستگیرشان شود. البته درگذشته ژاندارم‌ها غالباً از مقام خود سوءاستفاده می‌کردند و حتی پدرم با وجود اقدامات شدید و سختگیری‌های مخصوصی که داشت در برطرف ساختن فسادی که در این دستگاه راه یافته بود توفیق قطعی پیدا نکرد. رضاشاه که هیچگاه با آسانی فریب نمی‌خورد به این حقیقت آگاه بود. یاد دارم روزی پدرم باتفاق چند نفر از وزیران از ایستگاه‌های ژاندارمری سرکشی می‌کرد و در یکی از این ایستگاه‌ها دست‌ها را روی جیب خود گذاشت و به همراهان خود گفت «مواظب جیب‌هایتان باشید». از آن تاریخ به بعد و مخصوصا در دوسال اخیر در طرز رفتار و حسن عمل مأمورین ژاندارمری پیشرفت‌های واقعی و محسوس به عمل آمده و امروز خدمات این مأموران مورد قدرشناسی مردم نقاط مختلف ایران واقع شده است. ما با فسادی که احتمالا بروز می‌کند به دو طریق مبارزه می‌کنیم: یعنی هم دستگاه ژاندارمری را از داخل مورد بازرسی دقیق قرار می‌دهیم و هم به شکایات مردم بوسیله دستگاه دولت و سازمان بازرسی شاهنشاهی رسیدگی کامل می‌کنیم.

مسئله تقسیم املاک نیز در کمک به بهبود اوضاع سهم مهمی داشته است زیرا هرگونه فساد و نادرستی که در سابق در ژاندارمری رخ می‌داد ناشی از آن بود که مالکین بزرگ این مأموران را تحت سلطه خود در می‌آوردند و به تعدیات خود ادامه می‌دادند.

امروز ژاندارمری بتدریج در حسن سلوک و خدمت به مردم و مواظبت در بهداشت عمومی برای کسانی که در ناحیه مأموریت آنها زندگی می‌کنند سرمشق واقع شده است ومن مخصوصاً مایلم که مردم شهرستان‌ها و خارجیانی که برای سیاحت به این سرزمین می‌آیند پیشرفت‌هائی را که در این سازمان پیدا شده مشاهده کنند و این مأموران را در سر خدمت و هنگام انجام وظایف از نزدیک بنگرند.

کشور ما گذشته از نیروی زمینی دارای یک نیروی دریائی مختصری است که در بحر خزر و خلیج فارس انجام وظیفه می‌کند. هیچکس دعوی نمی‌کند که نیروی دریائی ما حتی با نیروی دریائی بعضی از کشورهای درجه دوم گیتی قابل مقایسه است. ولی همین نیرو در محافظت سواحل ایران و جلوگیری از دزدی دریائی و قاچاق و رساندن کمک به دریانوردانی که دچار خطر می‌شوند، خدمت مؤثری انجام می‌دهد و اگر روزی برخلاف میل خویش دچار مخمصه جنگ‌های کوچکی بشویم این نیرو می‌تواند با نیروی دریائی دوستان متفق ما کمک و همکاری مؤثری به عمل آورد. باید ناگفته نگذاشت که چون کشور ایران بزرگ‌ترین کشور مسلط بر خلیج فارس است طبعاً باید نیروی دریائی خود را سریعاً تقویت نمائیم.

کشور ما، نیز دارای نیروی هوائی کوچکی است که بیشتر برای پشتیبانی از نیروی زمینی ما در عملیات جنگی که دامنه آن محدود باشد به وجود آمده است. در طی چند سال اخیر سطح تعلیمات نیروهای هوائی و دریائی ما ترقیات زیاد کرده است و هنر و مهارت خلبانان جت‌های جنگنده ما در نمایش‌های مختلفی در ناظرین متخصص تأثیر عمیقی داشته است. در عین حال کسی جز مردم ریاکار هرگز این تصور را در ذهن خود راه نمی‌دهد که نیروی هوائی و در واقع تمام سازمان ارتش ما قدرت آن را دارد که در مقام تهدید دولت بزرگ همسایه‌ای برآید. نیروی هوائی ما مخصوصاً بیش از حد ضعیف و کوچک است و باید آن را بسیار توسعه داد.