صفحات

جستجو در مندرجات کتاب

۱۳۹۶/۰۲/۲۰

(۲۴۸)



در جلسه دیگر که مسئله بودجه سال آینده مطرح بود. در باره تخصیص عواید نفت به برنامه عمرانی راهنمائی‌های کلی و اصولی کردم و مسئله فوریت ازدیاد حقوق کارمندان دولت و ژاندارمری و افزایش بودجه بهداری و فرهنگ و سازمان امنیت ملی را گوشزد نمودم و برای تأمین این اضافات گفتم باید اصلاحاتی در امر وصول حقوق گمرکی بشود و نسبت به صرفه‌جوئی در هزینه‌های عمومی دقت و مواظبت بیشتری به عمل آید و تعلیماتی درباره اعطای اختیارات به شهرداری‌ها برای نظارت درامر تحصیلات ابتدائی دادم و از وزیر فرهنگ خواستم که برای افزایش اعتبار فرهنگ راه‌هائی پیدا کند. سپس دستورهائی در باره تولید چای و شکر مخصوصاً با توجه به نیازمندی‌های عمومی صادر کردم.

به چند نفر از اعضاء هیئت گفتم در مسئله فروش قسمتی از اراضی متعلق به وزارتخانه‌های خود و تهیه عوائدی برای ساختن منزل کارمندان دولت مطالعه نمایند.

در جلسه دیگر درباره گزارش‌هائی که راجع به قاچاق تریاک در یکی از استان‌های شمالی به من رسیده بود اظهارنظر کرده دستور مؤکد برای جلوگیری فوری از این کار خلاف قانون صادر کردم. آنگاه به وزیر مسئول بهداری درباره گزارشی که از وضع نامرتب یکی از شیرخوارگاه‌ها به من رسیده بود تذکاراتی دادم و از وی خواستم وضع آن بنگاه را بسرعت اصلاح کند. درمورد ترمیم حقوق کارمندان دولت تاکید کردم و به هیئت دولت دستور دادم که در بودجه‌ای که پیشنهاد می‌کنند این ترمیم را منظور دارند و از هیئت وزیران خواستم که نسبت به وضع مالیات مطالعات فوری به عمل آورند که با رعایت عدالت اجتماعی عایدات دولت افزایش یابد. می‌توانم موارد متعددی را بعنوان مثال ذکر کنم که در خط مشی و تصمیماتی که دولت می‌گیرد نسبت به بسط و تحکیم عدالت اجتماعی کوشش به عمل آورده‌ایم. مثلا بارها هیئت وزیران را به اصول پنج‌گانه عدالت اجتماعی که در فصل هشتم این کتاب به آن اشاره شده متوجه ساخته‌ام و همین اصول و طرق رسیدن به آنها در کلیه دستورها و بیاناتی که در هیئت وزیران کرده‌ام انعکاس داشته است. چنان‌که نسبت به مؤسسات صنعتی که بیش از یک‌صد نفر کارگر دارند، خواسته‌ام که قانون مربوط به آن را بهتر اجرا کنند تا برای کارگران مساکنی که با سطح زندگی امروزی متناسب باشد ساخته شود. در برنامه صنعتی کشور اظهار عقیده کرده‌ام که در درجه اول باید توجه به ایجاد کارخانه‌هائی بشود که محصول آنها مورد نیاز طبقات کم درآمد و مایه پائین آمدن هزینه زندگی آنها باشد و برای اجرای همین نظر بوده است که کارخانه جدید نان ماشینی و کارخانه داروسازی که قبلا به آن اشاره شده را احداث کرده‌ایم.

در یکی از جلسات به هیئت وزیران دستور دادم در برنامه ایجاد مدارس متعدد حرفه‌ای در سراسر کشور تسریع کنند و خاطرنشان کردم که این اقدام برای جوانان کشور بدون آن‌که قدرت مالی یا نفوذ خانوادگی آنها مؤثر باشد فرصتی های تازه ایجاد می‌کند و در ضمن کمبود متخصصین فنی و استاد کار را که امروز در کشور محسوس است جبران می‌نماید. در پیروی این نظر هیئت دولت را راهنمائی کردم که از کمک‌های خارجی که برای اجرای برنامه آموزش فنی ما داده می‌شود حسن استقبال کنند. امر کردم هزینه‌های تحصیلی را که دستگاه سلطنت و دولت در اختیار دانشجویان می‌گذارد بیشتر به دانشجویان بی‌بضاعتی که مایل به ادامه تحصیلات فنی ونظائر آن در کشورهای خارج هستند اختصاص دهند و بر عده این هزینه‌های تحصیلی بیافزایند.  دستور دادم که وسایل تشویق پزشکان را برای رفتن به نواحی دوردست کشور فراهم سازند و چون در ایران نیز مانند سایر کشورهای مترقی پزشکان میل دارند در شهرهای بزرگ متمرکز شوند به دولت تأکید کردم که برای پزشکانی که داوطلب خدمت در خارج از تهران و نقاط دوردست می‌گردند تسهیلات بیشتر قائل شوند.