صفحات

جستجو در مندرجات کتاب

۱۳۹۶/۰۲/۲۰

(۲۳۵)



به عقیده من مؤسسه علوم اتمی وابسته به سازمان پیمان مرکزی که نیروی اتم را منحصراً برای منظورهای صلح طلبانه بکار می‌برد نمودار آشکار فکر و عقیده ما است. من این مؤسسه را در اوایل سال ۱۳۳۸ در دانشکده علوم دانشگاه تهران افتتاح کردم. لوازم و تجهیزات آن را دولت انگلیس فراهم ساخته است و استادان این مؤسسه از دانشمندان انگلیسی و ترک و پاکستانی و ایرانی هستند و دانشجویان کشورهای عضو سازمان پیمان مرکزی از آن استفاده می‌کنند. اولین قسمت برنامه یک‌ساله آن تدریس مواد مربوط به استفاده از تشعشع غیر ثابت عناصر مختلف است که بطور اختصار آن را رادیو ایزوتوپ می‌نامند. پس از پایان این برنامه دانشجویان اطلاعات و معلوماتی را که کسب کرده‌اند در مسائلی که در کشورهای عضو سازمان پیمان مرکزی مورد پیدا می‌کند به مقام عمل درمی‌آورند. دروسی که در این مؤسسه تدریس می‌شود از لحاظ کیفیت با آنچه در انگلستان و کشورهای متحده امریکا تعلیم داده می‌شود یکسان است.

رادیو ایزوتوپ ممکن است از طرق متعدد موجبات ترقی و پیشرفت این قسمت از گیتی را فراهم آورد. چنان‌که درقسمت طب اگر بیمار مقدار مختصری یُد رادیواکتیو که بی‌ضرر است بنوشد، قسمت اعظم آن در غده درقی وی جمع می‌شود و بوسیله آزمایش‌های مخصوصی هرگونه اختلالی که در غدد پیداشده باشد، معلوم می‌گردد و معالجه را آسان می‌کند. همین‌طور اگر رادیو ارسنیک را وارد بدن نمایند در هرنقطه بدن حتی مغز که آماس کرده باشد جمع می‌گردد و با اين وسيله نقطه ورم فوراً مشخص می‌شود و هنگام عمل جراحی اگر کوچک‌ترین ذره ای از ریشه‌های سرطان مانند در الیاف آن باقی مانده باشد بوسیله آلات اتمی معلوم می‌گردد و نیز رادیو فسفور را ممکن است در معالجه افزایش سلول‌های سرخ خون مورد استفاده قرارداد.

در قسمت کشاورزی بوسیله رادیو ایزوتوپ می‌توان مقدار رشوه‌ای که به نباتات وارد می‌گردد دقیقاً معین و چگونگی جذب آن را معلوم نمود. این‌گونه اطلاعات به کشور ایران و سایر اعضاء سازمان پیمان مرکزی درمسئله استفاده از کود شیمیائی کمک فراوانی می‌کند. همین‌طور بوسیله رادیو ایزوتوپ می‌توان طرز تأثیر دقیق مواد و داروهای دفع حشرات و علف‌های هرزه را مشاهده نمود و حتی ممکن است با استفاده از رادیواکتیویته حشرات موذی را نشان کرد و طرز زندگی و نقل و انتقال آنها را از نقطه‌ای به نقطه دیگر مطالعه نمود و شاید بتوان حشرات ماده را با حشرات نری که بوسیله رادیو اکتیو سالم شده‌اند جفت‌گیری نمود. دانشمندان امریکائی با به کار بردن این وسیله برخی از حشرات موذی را در بعضی از نقاط کشور خود از میان برده‌اند.

استفاده از رادیو ایزوتوپ در امور صنعتی و بازرگانی در کشورهای عضو سازمان پیمان مرکزی تازه آغاز گردیده است. چنان‌که مثلا بوسیله رادیو ایزوتوپ ضخامت الواح بسیار نازک و قطر روکش‌های فلزی و میزان فرسودگی تسمه‌های فلزی را می‌توان فوراً معلوم ساخت و اگر نقصی در جوش‌کاری و یا ریخته‌گری وجود داشته باشد، پیدا کرد. رادیو ایزوتوپ را می‌توان برای تشخیص میزان جریان آب و سایر مایعات و پیدا کردن رخنه سدها و لوله  و رسوب و جریان گل ولای لنگرگاه‌ها  و رودخانه و تعیين جريان متوالی مواد مختلف نفتی نیز مورد استفاده قرارداد.

امکانات نیروی اتم برای مقاصد صلح‌طلبانه آن قدر وسیع و اطمینان بخش است که اعضاء سازمان پیمان مرکزی ممکن است در هر یک از کشورهای خود مراکز رادیو ایزوتوپ دیگری تأسیس نمایند و از مرکز تهران بیشتر برای تحقیقات اساسی استفاده کنند.